نور هدایت | ||
در قرآن به سه حرف (ا-و-ی) بر می خوریم که در نگارش بعضی از کلمات قرآن نوشته نشده ، ولی باید خوانده شوند ، به طور کلی می توان موارد آنها را به دو دسته تقسیم کرد: 1- مواردی که جزء اصل کلمه می باشند. 2- مواردی که جزء اصل کلمه نمی باشند
مواردی که جزء اصل کلمه می باشند. (الف) ، (واو) ، (یاء) در بعضی کلمات نوشته نشده است. عرب زبانها در نگارش اولیه خود از تکرار سه حرف (ا-و-ی) جلوگیری می کردند و هرکجا یکی از این سه حرف در کلمه ای پشت سر هم تکرار می شد به نوشتن یکی از آنها اکتفا می کردند، مانند: نَبِیِّینَ – یَسْتَوُونَ – تَرَاءَا – بَاؤُو که به این صورت می نوشتند: نَبِیِّنَ – یَسْتَوُنَ – تَرَا - بَاؤُ بعد از آن که قرآن را برای صحت قراءت علامت گذاری کردند ، در بعضی از قرآنها برای راهنمایی قاری ، در چنین مواردی (ا-و-ی) کوچکی اضافه نمودند، مانند: نبین – یستون – ترءا - باؤ در بعضی دیگر از قرآنها با ایستاده نوشتن حرکت فتحه و کسره و نوشتن حرکت ضمه به این شکل لزوم تلفظ آنها را مشخص کرده اند مانند: نبین- یستون – ترا – باؤ در رابطه با مبحث (حروفی که نوشته نشده ولی خوانده میشوند). بیشتر به سه حرف «ا، و، ی» بر میخوریم که نوشته نشده ولی باید خوانده شوند در کتب رسم و ضبط قرآن، برای عدم کتابت آنها، سه وجه را ذکر کردهاند که عبارتند از: الف: عوض از آن حرف، حرف دیگری در کلمه موجود است:
ولی در موارد فوق این اجازه را دادهاند تا با خط ریز و نازک این سه حرف را در جاهایی که نوشته نشده اضافه شود تا راهنمای قاری بر صحّت قرائت قرآن باشد. مانند:
منبع: با اندکی تغییر آموزش تجوید نویسنده : علی حبیبی - محمدرضا شهیدی قرآن شناسی>>روش تدریس و روخوانی>>
[ پنج شنبه 91/9/16 ] [ 12:57 صبح ] [ فرزانه ]
|
||
[ طراحی : روز گذر ] [ Weblog Themes By : roozgozar ] |